75 Jaar Nederlandse Luchtvaartuigregisters

Blu Crash Archief, Ongevallenfoto's 1945-1965

KLu Crash Archief; Ongevallenfoto's 1945-1965

KLu Crash Archief 2; Ongevallenfoto's 1964-1974

Vliegend in Nederland Serie

Andere uitgevers

 

gezocht

niet waar

Laatste aanvullingen op: december 2006

Deze pagina's zijn niet bedoeld om lekker kritiek te spuien over ander uitgaves, of om te zeggen 'ik weet het beter', maar domweg om fouten die ik of anderen tegengekomen ben, proberen recht te zetten. Uiteindelijk maakt iedereen fouten! De onderstaande aanvullingen en correcties zullen ook lang niet compleet zijn. Mocht U nog opmerkingen hebben over deze of andere boeken, dan hoor ik dat graag! mailto:coen@flash-aviation.nl

Niet Flash-uitgaves

1316 Flight artikel Onze Luchtmacht

Broken Wings, Air Britain

Brokkenboek Airnieuws

Camouflage en Kentekens op Vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten, Bonneville

Dakota - DC-3/C-47's onder Nederlandse vlag De Alk

Dutch Profile Avenger, Dutch profile

Dutch Tiger Moths Airnieuws

Luchtmacht Museum 506512F, juni 1975

Nederlandse "Mitchells", G.J. Tornij

PBY Catalina Airlife

 

Aanvullingen & correcties op:

Dutch Profile; Avenger (Dutch Profile, Geldhof & Boerman, 2008)

 

kleurenschema 1-30 binnenkant omslag; Squadron 1 stond in 1955 op Hato. De 1-30 zat bij No.4 squadron op dat moment. De A-20 (binnenomslag) is 1956

zelfde pagina 21-24 : toestel werd pas in 1958 geleverd aan de MLD dus 1955 kan niet !

pagina 2: De foto kan niet van Koninginnedag 1953 zijn, de 1-32 werd bv pas op 31mei55 in dienst genomen... ik denk dat het 1957 was (gokje)

pag.5 ongeval van de 1-04 was (volgens het ongevallen verslag) op 17mei1954

pag.14 Avengers boven de Kraal zee: mei 1957 VSQ 1 Curacao

pag.17 fototekst: de P-109 heeft de registratie 049 nooit gedragen ! (wel toegewezen geweest)

pag.18 fototekst: de letter "P" staat voor "Patrouillevliegtuig" !

pag.31

A-4 ex 53247 (54247 = Dauntless)

A-22 out of service 141160

A-29 out of service 070161

P-110 out of service 300760

achterpagina: de 070 is een TBM-3E ! en heeft nooit met een "V" in de staart gevlogen (was toen op Hato)

(top)

Aanvullingen & correcties op:

Broken Wings (Air Britain, James J Halley, 1999)

Index Pag.257 ev TB925 datum staat bij 14 juni 1946

WK658 niet gevonden bij 12 mrt 1953

XM119 6 okt 1961, moet zijn XM110

(top)

Aanvullingen & correcties op:

Brokkenboek (Airnieuws, Herman Dekker) 24 juni 2004

Pag.19 Dit blijkt een foto van de B-400 te zijn en niet de B-40 !

Pag.40 Het Hiller incident was op 10sep59. De helicopter was de PS+208.

Pag.88 De 4R-8 was de I-61, en het ongeval vond plaats op 29jun50 te Scharnegoutum

 (top)

Aanvullingen & correcties op:

PBY Catalina (Airlife)

Zie : http://www.catalina.org.uk/airlife.htm

  (top) 2 dec 2006

Aanvullingen & correcties op:

Camouflage en Kentekens op Vliegtuigen van de Nederlandse Strijdkrachten (Bonneville)

p.26 De twee Harvards lijken niet zozeer geel te zijn als wel nog in de oorspronkelijke RAF-camouflagekleuren rond te vliegen. De B-36 is zeer waarschijnlijk nooit geel geweest.

p.93 Het devies van 334 Squadron was "Nil arduum volant" / "Nil arduum volantibus"

De eerste voorstellen voor Squadronbadges dateren al uit mei 1950.

p.100 L-18C's. 300 Squadron bestond al enige tijd als slapend Squadron, evenals het 301 Squadron. De "BH-" codes werden voor een oefening met maandvliegers van het 300 Squadron aangebracht. De BH-38 vloog nog in januari 1958 als zodanig.

p.127 Fototekst rechts boven: dit is een B-25C Mitchell, zeer waarschijnlijk de FR185.

p.128 FR187 hoorde er ook bij maar verongelukte tijdens de afleveringsvlucht evenals FR148. Allen zijn overigens B-25C's.

p.129 320 Squadron werd op 2 augustus 1945 een papieren Squadron, de Mitchells werden tussen 8 en 14 augustus 1945 overgevlogen naar RAF Fersfield.

fotopagina's K-3069: Is natuurlijk van 314 Squadron

fotopagina's HO4S-3 8-2 is natuurlijk (H-2) ipv (H-3)

en HO4S-3 8-3 werd 077 maar was natuurlijk (H-3)

  (top) 24apr2005

Aanvullingen & correcties op:

1316 Flight artikel Onze Luchtmacht apr 2005

NL-204 / PH-TAZ;

het toestel werd overgedragen aan India ter compensatie van de neergeschoten Dakota (geen Li-2) de VT-CLA (43-49655/cn 26916/15471) op 29jul1947. De kist is ook niet echt neergeschoten, maar er waren waarschuwingsschoten gelost vanuit twee P-40's waarop de piloot van de Dakota "heavy evasive action" ondernam en tegen een boom aanvloog. Althans dat is de versie die ik in de archieven aantref.

Vervolgens is de PH-TAZ daarna in feb51 overgedragen aan Indonesie en gebruikt als prive-vliegtuig voor Sukarno, T-482, het toestel staat nu aldaar in een museum (mogelijk als RI-001)

  (top) 23 mei 2005

Aanvullingen & correcties op:

Het Luchtmacht Museum 506512F, juni 1975

Auster MK.III; De NJ992 was niet de "J". De NJ992 bleef in de RAF en verongeluke op 2sep46 te Seremban, Malaya. Vermoedelijk was de "J" de NJ949.

  (top) 20 januari 2008

Aanvullingen & correcties op:

De Nederlandse "Mitchells" G.J. Tornij

FR200 was USAAF nummer 42-87317 (dus niet 42-87137)

FR203 blijkt inderdaad de 42-87339 te zijn

FR153, FR154 en FR155.

Het 18e van de ML-KNIL was in januari 1943 operationeel geworden vanaf Mac Donald en had daar direct hoge verliezen (de N5-139 op 31 januari, de N5-132 op 5 februari en de N5-144 op 18 februari 1943). Een roep om aanvulling van de inventaris in die periode is heel aannemelijk. Het heeft er dan ook alle schijn van (zie met name pag.124 in het boek) dat de FR153, 154 en 155 wel degelijk gepland waren voor het 320 squadron/RAF maar dat ze vóór aflevering van de fabriek door de Nederlandse overheid herbestemd werden voor Australië (als N5-150, 148 en 153)

 (top) 20 maart 2006

lijkt voor 99,9 % zeker de PH-TCK te zijn geweest. Zie ook het desbetreffende artikel in Onze Luchtmacht en DDA Magazine eind 2006

Aanvullingen & correcties op:

Dakota - DC-3/C-47's onder Nederlandse vlag De Alk

De eerste Dakota van de Luchtmacht, cq de eerste X-1

 (top) 20 maart 2006

blijkt ooit door iemand te zijn verwisseld;

C/n 83761 / T7262 werd de A-28 en

C/n 86589 / PG692 werd de A-27. Zie ook artikel in Luchtvaartkennis jan.2006.

Ook de identiteit van de A3 en A-20 zijn al die jaren verwisseld geweest,

de A-3 blijkt de PG682 te zijn en

de A-20 is T7306.

Aanvullingen & correcties op:

Dutch Tiger Moths Airnieuws

De identiteit van Tiger Moth A-27 en A-28 van de Luchtmacht

 

Credits

Benno Goethals, Coen van den Heuvel, Gerben Tornij, Gerard Casius, Archieven van het Centraal Archieven Depot te Rijswijk.

James J. Halley/Air Britain RAF Aircraft NA100-NZ999

 

Home

Meer aanvullingen en correcties zijn van harte welkom !

coen@flash-aviation.nl

 

 Flash Luchtvaart Winkel

Flash Aviation Shop

http://www.flash-aviation.nl