75 Jaar Nederlandse Luchtvaartuigregisters

Blu Crash Archief, Ongevallenfoto's 1945-1965

KLu Crash Archief; Ongevallenfoto's 1945-1965

KLu Crash Archief 2

Vliegend in Nederland Serie

Andere uitgevers

 

gezocht

niet waar

Laatste aanvullingen in:

jul 2011; B-131 en K-138

okt 2008;

Hunter Mk.6 origineel bestemd voor Belgie !

weer wat puntjes op de í voor wat betreft KLu Harvards c/ns en US serials. (hopelijk zijn alle tel- en rekenfoutjes gemaakt door mij en anderen er nu eindelijk uit ! )

sep 2008: S.11 E-11, DH89, Streak P-198, P-202, Super Cub R-120, R-136

aug 2008; nieuwe Skymaster lijst, Bo105, Apache Q-19, Q-24, AB412

juli 2008; Thunderjet K-74 & K-77

maart 2008; Dakota X-18, Beech C-45, Harvard NL-400

feb 2008 : I-304 en I-305 !!. I-123

oct 2007: Gardan GY-20...

sep 2007: Dakota X-8, Belgische Dakota's

juli 2007 : Hunter N-172, A-514, B-196, K-4004, K-120 en K-179 botsing blijkt volgens de rapporten toch op 6januari54 te zijn geweest

juni 2007 : Hunter N-187

mei 2007 : Tiger Moths A-13 en A-23 (het is wat met die Tigers !), T-33 "M-52"

Oktober 2006: Tiger Moths TOI.2, A-52, A-20 en A-33 !!

Nazorg

Aanvullingen & correcties op:

Koninklijke Luchtmacht

Vliegtuig- en Registratieoverzicht 1945-2005

Op de hoogte blijven van de nieuwste aanvullingen ?: nazorg@flash-aviation.nl

Auster

Chinook

Dakota

DC-10

F-16

Harvard

Hunter

Meteor

NF-5

S.11

S.14

Sabre

Spitfire

Starfighter

Super Cub

T-33

Thunderjet

Thunderstreak

Tiger Moth

 

 

Veel van onderstaande gegevens zijn pas na de deadline bij mij bekend geworden, en wil ik U niet onthouden. Ook heb ik, ondanks mijn enthousiasme en inzet, toch een aantal foutjes gemaakt die ik hierbij graag corrigeer.

Van een aantal van mensen (zie credits) kreeg ik verder nog aanvullende gegevens, welke hierbij zijn opgenomen.

Tenslotte geef ik hier en daar wat meer achtergrond informatie over bepaalde zaken zoals het Militaire Luchtvaartuig Register en ongevallen.

Ik ben inmiddels bezig met een nieuwe editie van het boek (gepland voor 2009). Mocht U ook een bijdrage kunnen leveren of vragen hebben, dan hoor ik dat graag van U!

Ook wordt er gewerkt aan een uitgave over de MLD (juni 2007) en de ML-KNIL in Nederlans-Indië (2008) en de vliegtuigen van de LSK aldaar. Wij zoeken met name meer gegevens (en foto's !) over de Auster, Harvard, Wackett en Mustangs

coen@flash-aviation.nl

Het boek "Koninklijke Luchtmacht; Vliegtuig- en Registratieoverzicht 1945-2005" is nog steeds leverbaar en wel via : shop@flash-aviation.nl

Algemene opmerkingen

Het is niet de bedoeling om alle squadron wisselingen en detacheringen in het buitenland bij te gaan houden op deze pagina's.

Niet waar

Een aparte webpagina heb ik gewijd aan zaken die in het verleden in andere publicaties niet correct vermeld zijn, zie niet waar

Pag.4

Tussen de T-33A en Dakota staat ook nog een Alouette II (verdekt) opgesteld !

Een aantal registraties zijn inmiddels bekend van deze groepsfoto: Friendship C-5, Super Cub (onbekend), Hunter T.7 N-313, Sabre Q-310, Hiller O-12 (?), RT-33A M-102, Thunderstreak P-189, Hunter F.6 N-258 (?), Fokker S-14 L-6 (?), Beaver S-1, T-33A M-6, Allouette II (Onbekend), Dakota X-9, Fokker S.11 E-6, Thunderflash P-9 en de Harvard is ook nog onbekend. Mocht iemand meer weten dan hoor ik dat graag !

Pag. 21

Z

Sperwer UAV

Het blijkt dat deze voor de Koninklijke Landmacht gebruikte Franse onbemande verkenningsvliegtuigen zijn geregistreerd door de luchtvaartautoriteit KLu. Zie verder Sperwer UAV

(Overigens de Northrop KD2R doelsleepvliegtuigjes die bijna veertig jaar voor de KL vlogen waren voorzien van Nederlandse militaire roundels en hadden een eigen KL-registratie (bv. "KL072")

2000

Pag.24

Tikfoutje; De dag waarop Flinterman het hoogterecord in Nederland brak was natuurlijk 15 augustus 1949 en niet 1947.. Inmiddels is een brief boven water gekomen die de datum van invoering van de tactische codes meer precies aangeeft; medio april 1949.

 

Agusta Bell AB.412SP Grifone (top)

Het 303 Squadron bestaat officieel nog steeds niet! Het blijft dus voorlopig gewoon de SAR-Vlucht.

R-01

 

jan

1994

 

 

 

 

Airspeed AS-10 Oxford Mk.I (21 augustus 2005)

De Oxfords werden aan het einde van hun carrière als decoy op diverse vliegbasis geplaatst. In oktober 1954 meldden zowel Eindhoven als Volkel dat de toestellen in te slechte staat waren en rijp voor de brandweer.

 

C-2

Mei 1946

 

Naar Volkel als decoy, 1954/55 verbrand

C-3

 

Naar Volkel als decoy, 1954/55 verbrand

C-8

 

RR347 (RAF), RR347 (LSK), C-8. (De HM347 code stond vermeld in een ongevallenrapport, maar is niet correct.)

C-11

 

Naar Volkel als decoy, 1954/55 verbrand

Avro 652a Anson Mk.I

D-26

 

Voor de vlucht naar Nederland werd het call-sign "PE-CAZ" gebruikt 

Beechcraf AT-7 (C-45) Navigator

Alle C-45's zijn daadwerkelijk bij de USAAF / USAF in gebruik geweest en werden origineel als AT-7 bij de USAAF in dienst gesteld.

De constructienummers zijn inmiddels bekend dankzij het boek "Beech 18"

regi

c/n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G-1

4764

 

G-8

5457

 

G-15

5474

 

G-22

5629

G-2

5463

 

G-9

4775

 

G-16

4768

 

G-23

5623

G-3

5634

 

G-10

4766

 

G-17

5471

 

G-24

5542

G-4

5488

 

G-11

4767

 

G-18

5472

 

G-25

5641

G-5

 

 

G-12

4763

 

G-19

5452

 

G-26

5638

G-6

5454

 

G-13

5458

 

G-20

5644

 

G-27

4765

G-7

5541

 

G-14

5470

 

G-21

5532

 

G-28

5484

 

NL-501

 

Naar Zevenaar voor (niet vliegwaardige) restauratie 

Boeing CH-47D Chinook (10 februari 2005)

Er zijn plannen om nog vier Chinooks aan te schaffen. Of dit daadwerkelijk doorgaat is nog onbekend.

Ik werd er op gewezen dat de Amerikaanse serials die genoemd worden bij de Chinooks op dit moment in gebruik zijn door block 50 F-16's die naar Turkije zijn afgeleverd. Aangezien de Amerikaanse regering bij mijn weten geen serials heruitgeeft, hoor ik graag van iemand die meer weet over de herkomst van de Chinook US-serials !

Het lijkt er nu op dat iemand de serials heeft verzonnen/foutief beredeneerd op het moment dat de constructienummers van de Chinooks nog niet bekend waren.

D-104

 

Afgeschreven 31 okt 2005

D-105

 

Afgeschreven

Canadair NF-5A Freedom Fighter

Het Hike Team blijkt uit vier NF-5's te hebben bestaan, waarbij overigens de nadruk lag op de solo demonstratie.

K-3001

 

Eerste vlucht 24 maart 1969. Het Bewijs van Inschrijving werd afgegeven op 11 april 1969. Op 15 april 1969 vertrek naar Edwards AFB. Het Bewijs van Luchtwaardigheid werd echter pas afgegeven op 25 februari 1971 ! De aflevering naar Nederland (vanuit Canada) vond tenslotte plaats op 29 juli 1971.

K-3005

 

Opgeslagen te Kavala, Griekenland

K-3009

 

1 nov 1974 botsing boven Akkrum met de K-4001 de piloot maakte succesvol gebruik van de schietstoel. De K-4001 wist overigens veilig te landen.

K-3012

 

Opgeslagen te Thessaloniki, Makedonia

K-3014

 

Opgeslagen te Thessaloniki, Makedonia

K-3029

 

Startongeval (†) te Wiesbaden op 11 juli 1975. Daarna is de kist teruggehaald naar Nederland voor instructiedoeleinden.

K-3043

 

Het toestel zou inmiddels gesloopt zijn

K-3054

 

Verongelukt in Turkije op 7 juni 1991

K-3070

 

Naar Museum Havalicik Muzesi, Yesilkoy

K-3071

 

Vogelaanvaring tijdens de start vanaf Gilze-Rijen op 2 of 3 oktober 1973. Daarna in gebruik als instructiekist

Canadair NF-5B Freedom Fighter

De NF-5B's die naar Turkije zijn gegaan zijn in eerste instantie allemaal ondergebracht zijn bij 3 AJU/133 Filo waarbij de registratie "3-" plus de laatste drie karakters van het c/n cq genoemde serial zijn.

K-4001

 

Ter verduidelijk hoe het de eerste NF-5's en NF-5B's verging hierbij het verhaal van de K-4001;

Het Bewijs van Inschrijving werd al afgegeven op 14 juli 1969. De officiële overdracht aan de KLu vond echter plaats op 7 oktober 1969 (dit is de datum die in het boek is weergegeven). Het Bewijs van Luchtwaardigheid werd vervolgens afgegeven op 21 november 1969. En de aflevering naar Nederland vond tenslotte plaats op 17 december 1969 !

Tussen de eerste en laatste datum zit dus iets meer dan vijf maanden. Bij latere NF-5's ging dit traject een stuk sneller.

K-4003

 

De K-4003 (N8910) staat niet in het museum, maar is de persoonlijke jet van de directeur van United States Aviation.

K-4004

 

Het ongeval vond plaats op 24 april 1975

K-4010

 

Vermoedelijk 6292 ipv 6262 (Venezuela)

K-4021

 

K-4021. Na een oefening in Noorwegen arriveerde de NF-5 bij wijze van grap in wintercamouflage op Eindhoven, 4021 (Turkije), 71-4021, "3-021", gemoderniseerd tot NF-5B-2000

K-4027

 

Poortwachter te Iraklion

De Havilland DH.82A Tiger Moth (oktober 2006)

Het 5.000ste vlieguur werd uiteraard op 30 juni 1947 gemaakt.

A-27 en A-28

De identiteit van de A-27 en A-28 is al die jaren in alle publicaties verkeerd weergegeven. Eén van de oorzaken zal vermoedelijk het niet meer aanwezig zijn van de vliegtuigkaarten in de archieven. Op basis van de vlieguren kwam ik er recentelijk achter dat de originele identiteiten niet konden kloppen. Bij een daaropvolgende controle van een ongevallen rapport van de A-28 blijkt dit de T7262 zijn geweest.

A-20 en A-33

Ook blijkt nu (oktober 2006) dat de identiteit van de A-20 en A-33 óók al die jaren verwisseld is !!! De vraag rijst nu waar de A-33 gebleven is !!

Gezocht: foto van een Tiger Moth (de A-10 ?) in 1963 bij de KMA in Breda

A-13 en A-23

Ook in België kunnen ze er wat van. Na onderzoek blijkt dat de OO-GEB / OO-MEH / G-BSTJ / G-DHZF ondanks alle papieren toch echt de A-23 was !!

Voor de A-13 blijkt (OO-MOR) gereserveerd te zijn geweest

TOI.2

Bij de luchtmacht opleidingsschool te Langham welke vlak na de oorlog werd opgericht waren twee Tiger Moths aanwezig voor instructiedoeleinden. Het is bekend dat tijdens de verhuizing van de school naar Deelen deze twee Tiger Moths begin november 1947 zijn meeverhuisd (de rest van de instructievliegtuigen zijn te Langham achtergelaten).

De school te Deelen heeft diverse namen gehad, waaronder TS (Technische School), TOI (Technisch Opleidings Instituut), LTS en LETS. In de archieven van het NIMH te Den Haag is een foto aanwezig van Tiger Moth TOI.2 te Deelen. Dit zal dus wel één van deze twee Tiger Moths zijn, en vermoedelijk bestond er dus ook een TOI.1. Ondanks diverse pogingen is het mij nog niet gelukt de identiteit van deze twee vliegtuigen te achterhalen. Mocht U hierover meer weten dan houd ik mij van harte aanbevolen !

Een rapport uit juli 1952 meldt nog steeds de aanwezigheid van twee Tiger Moths die nu toch wel eens nodig door S.11's vervangen zouden moeten worden. Ik neem aan dat het hier nog steeds over dezelfde Tiger Moths gaat. Zijn deze daarna domweg bij de brandweer beland?

 

A-2

 

 

 

 

 

 

PG712 (RAF), PG712 (LSK), "2", (A-6), A-2. OO-DJU, PH-CSL, "PG712"/"2".

A-8

 

 

 

 

 

 

De Duitse gemeente Herongen ligt vlak bij het vliegveld Venlo

A-11

 

 

 

 

 

 

(OO-GDF), registratie niet opgenomen

A-13

 

 

 

 

 

 

N9192 (RAF), N9192 (LSK), "13", (A-21), A-13, PH-UFB, A-13. (OO-MOR), vermoedelijk gesloopt. (dus niet OO-GEB etc !, zie A-23 )

A-14

 

 

 

 

 

 

(OO-GDJ), registratie niet opgenomen

A-16

 

 

 

 

 

 

N5491 (RAF), N5491 (LSK), "16", (A-19), A-16. PH-UDP (KLu/NLS). 11jun1952, ongeval, restanten door NLS afgekocht

A-20

83833

aug

1946

 

 sep

1950

T7306 (RAF), T7306 (LSK), "20", (A-33), A-20. PH-UEW (KLu/NLS) dec1950 in eigendom NLS. 1960 Vliegtuig is gesloopt.

A-23

 

 

 

 

 

 

PG742 (RAF), PG742 (LSK), "23", (A-14), A-23. "Verkocht Versteegde, Volkel", OO-GEB, OO-MEH, G-BSTJ vliegt rond als "N9192" (RAF schema), G-DHZF

A-27

86589

 

 

 

 

 

PG692 (RAF), PG692 (LSK), "27", (A-4), A-27, 21-101 (U-101) (MLD). Gesloopt

A-28

83761

 

 

 

 

 

T7262 (RAF), T7262 (LSK), "28", (A-32), A-28, 21-102 (U-102) (MLD), 001. Rond 1965 gekocht om de PH-NIS (83610) luchtwaardig te maken

A-33*

83180

 

1946

 

jul

1948

T7014 (RAF), T7014 (LSK), "33", (A-31), A-33. PH-UDL (KLu/NLS) mei1952 eigendom NLS. 8jan1953, ongeval. Terug naar de Luchtmacht, opslag Woensdrecht

A-38

 

 

 

 

 

 

R5242, A-38.

Er bestaat twijfel over de identiteit van de Tiger Moth in het Aviodrome, daardoor was in het boek per ongeluk de RAF registratie T5835 van de A-37 terechtgekomen. De A-39 werd PH-UEZ.

A-42

 

 

 

 

 

 

T7037 (RAF), T7037 (LSK), A-42, Bij het ongeval kwamen de twee inzittenden helaas om het leven.

A-48

 

 

 

 

 

 

NL982 (RAF), A-48. PH-UDN (KLu/NLS) mei1952 eigendom NLS. Sep1962 "Vliegtuig wordt gesloopt".

A-51

 

 

 

 

 

 

PG734 (RAF), A-51. PH-UDM (KLu/NLS) jan1951 eigendom NLS. 4jun1958, Verongelukt in een meer nabij Hilversum

A-52

 

 

 

 

aug

1949

PG739 (RAF), A-52. PH-UDV (KLU/NLS), okt1952 eigendom NLS, D-EJYT. 30apr1958, ongeval

A-54

 

 

 

 

 

 

Het toestel werd op 1 juni 1956 overhandigd aan de MLD voor reserveonderdelen. Op 5 juli 1956 werd er een voorstel gedaan de kist af te schrijven. Mogelijk op 4 september 1956 (de datum is niet 100% zeker) is de Tiger Moth omvergeblazen te Valkenburg en definitief afgeschreven.

De registratie 21-104 (U-104) is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet gevoerd en vermoedelijk ook nooit toegewezen geweest.

Mocht degene die dit op internet gezet heeft hiervan echter toch bewijs van hebben dan hoor ik dat graag

Nepregistraties

"A-12"

82535

 

 

N9508, G-APCU, (PH-TGR), G-APCU, (PH-TGR), PH-TYG, Vloog in 1988 tijdelijk in LSK kleuren als "A-12" vanwege viering 75 jaar KLu, wordt mogelijk na Groot Onderhoud als "A-57" beschilderd

"A-57"

82535

 

 

Zie "A-12"

De Havilland DH.89B Dominie

Laatste wijziging : 11 austus 2008

NF870

 

 

 

 

 

 

NF870 (RAF). Ongeval te Hendon, G-ALWY ("The Ventnor Flyer")

V-2

 

 

 

 

 

 

Code 'CH-L', De V-2 heeft alleen rondgevlogen als "Zeeland", nooit als "Gelderland"

De Havilland Canada DHC-8 Long Range 100

Laatste wijziging : 31 juli 2006

In het vierde kwartaal van 2007 zullen twee DHC-8én van Provincial Airlines Ltd uit Canada worden ingezet voor het leveren van luchtverkenningscapaciteit voor de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba (KWNA&A). De twee toestellen zullen de beide Fokker F60 MPA's vervangen

De Havilland Canada L-20A Beaver

S-5

 

0229 (Paraguay), verongelukt 1979

S-7

 

 

Gezien het serial 0223 en de S-4 (0227) S-5 (0229) en S-8 (0225) zou de 0223 best wel eens "onze" S-7 kunnen zijn !. De 0223 werd overigens uit de sterkte genomen in de tachtiger jaren.

Douglas C-47 Dakota

Laatste correctie: aug 2007

X-1 (1)

De identiteit is na diepgaand onderzoek vastgesteld op: 42-100553, PH-TCK, PH-TCK/X-1 (1), PH-TCK, MM61775 (Italië). De registratie is echter zeer waarschijnlijk nooit aangebracht geweest op het toestel !

X-1 (2)

Gesloopt 1958.

De oorspronkelijke identiteit is nog steeds niet vastgesteld

X-2

43-16413/"C 413", K-5/CW-E, OT-CNA (België), X-2 (2), ZU-2, X-2, O-16413 (?) (USAF)

X-4

KK215

X-5

KN637

X-6

Call-sign PE-XWF was in november 1954 in gebruik

X-8

44-77083, KN699 (RAF), 44-77083/KN699 (LSK onderhoud), X-8, (MN-8), ZU-8, X-8. VIP-kist. Terug USAF, 964 (Chili), 2028 (Paraguay), als "monument" te Nu Guaza, Paraguay (gegevens in het Air Britain boek blijken niet juist te zijn)

X-12

Terug naar de MAAG, FAC1681 (Colombia), aktief

X-14

Call-sign PE-XAN/PE-XAO

Documenten van 334 squadron uit september 1955 bevestigen alle call-signs. Echter de documenten uit oktober en november 1955 maken vanaf de X-14 geen gebruik meer van c/s PE-XAN !, X-14 wordt dus PE-XAQ in hoeverre dit in latere maanden/jaren structureel is, is (nog) niet bekend, binnenkort zal ik 1956 wel in de archieven tegenkomen

X-15

Call-sign PE-XAO/PE-XAP. Nu tentoongesteld Montivideo-Carrasco, Uruguay als T-516

X-16

Call-sign PE-XAP/PE-XAQ. Registratie bij Chileense Luchtmacht was "968"

X-17

Call-sign PE-XAQ/PE-XAR

X-18

42-92197, A65-22 / VH-CTV (Australie), VH-EAQ (Qantas), VH-SBC (TAA), X-18. XW-PFV, N7302, verongelukt 11dec79

X-19

A65-57 / VH-CUR

NL-204

42-92379, FZ618 (RAF), PH-AZS ("Spreeuw"), G-AGJS, NL-204, PH-TAZ. Overgedragen aan India ter compensatie van een door Nederlandse P-40's boven Borneo beschoten vliegtuig, Dakota VT-CLA welke op 27jul47 tijdens de beschieting uitweek en tegen een boom aanvloog tijdens een chartervlucht voor de Indonesische Luchtmacht. De PH-TAZ werd door India op zijn beurt weer overgedragen aan Indonesië en staat nu in een museum vermoedelijk als "RI-001" (maar daar zijn er meer van !)

PH-TAY

In juni 1952 stond dit toestel nog in de sterkte van de LSK vermeld

Museum Dakota

 

"ZU-5"

43-15652, 315652 (Noorwegen), T-AN, BW-N, BW-T, 68-688 (Denemarken), K-688, "315317", K-688. Naar MLM, Kamp van Zeist, "ZU-5", Staat nu als "X-5" bij het MLM

Voor Nederland bestemd geweest

 

43-43186

43-48186, KG770, 25447 / 0-348186 (USAF), 0-48186

 

Belgische Dakota´s

Van 8 november 1951 tot 31 december 1951 zouden twee Belgische Dakota´s zijn uitgeleend aan de KLu, aldus de Belgische archieven. Echter in de Nederlandse overzichten en maandrapporten is hier (nog) niets over terug te vinden!

 

K-31

16064/32812

nov 1951

dec

1951

44-76480 (USAAF), KN391 (RAF), K-31 "OT-CNR" (BLu), K-31 (LSK/BLu), K-31 (BLu) KP-31, romp in opslag Westouter

K-34

16419/33167

nov 1951

dec

1951

44-76835 (USAAF), KN555 (RAF), K-34 "OT-CNU" (?) (BLu), K-34 (LSK/BLu), K-34 (BLu). 76835 (Armée de l’Air), 735 (Aéronavale)

Douglas C-54 Skymaster (Laatste correctie: aug 2008)

De NL-350 is vermoedelijk zo hoog geregistreerd omdat het de eerste van minstens twee voor Indië bestemde Skymasters was, in lijn met de Austers en Spitfires in Indonesië die ook vanaf "50" begonnen. Vermoedelijk is de registratie alleen aangebracht geweest en heeft het toestel nooit operationeel zo gevlogen. Als de redenatie klopt dan had de andere Skymasters, de latere PH-TLO, misschien NL-351 kunnen zijn. De dienst op Indië is tot 29 april 1946 als NGAT-dienst gevlogen. Dat kan de datum zijn waarop de C-54A's daadwerkelijk met hun civiele registratie gingen vliegen, ofschoon andere bronnen de datum van officiële overschrijving in het Nederlands Luchtvaartuig Register naar de KLM aanhouden. Voor de meeste toestellen was dit augustus 1947.

 

Regi

c/n

Datum in

 

Datum civiele registratie

Historie

NL-300

3094

nov

1945

 

aug

1947

41-37303 (USAAF), NL-300. (PH-TAA), PH-TAB/NL-300, PH-TAB, G-AJPO ("Sky Alliance"), F-BELQ, F-VNAN, VT-DIA. 8sep1958 Verongelukt landing te Madras, India

NL-301

10380

nov

1945

 

aug

1947

42-72275 (USAAF), NL-301. PH-TAC/NL-301, PH-TAC, LN-PAW ("Norsk Commander"), N1556V ("Hamburg Airtrader") ("Paris Airtrader"), F-OBAP, 7T-VAP, 5T-CJO. Gesloopt Nouakchott.

NL-302

10379

nov

1945

 

aug

1947

42-72274 (USAAF), NL-302. PH-TAD/NL-302, PH-TAD, F-BDRJ. Verwaarloosde toestand te Papeete, Tahiti.

NL-303

10421

nov

1945

 

aug

1947

42-72316 (USAAF), "23-16", NL-303. PH-TAA/NL-303, PH-TAA, F-BELC, 7T-VAC. 11jun1965, ongeval

NL-304

3081

nov

1945

 

aug

1947

41-37290 (USAAF), NL-304, PH-TAF/NL-304, PH-TAF, F-BDRZ, OO-SBT, OO-CBT, OO-SBT, 9O-CBT, 9Q-CBT. Afgeschreven 13jan1973 Noord-Shaba

NL-305

10420

nov

1945

 

aug

1947

42-72315 (USAAF), NL-305. PH-TAG/NL-305, PH-TAG, F-BDRY, CN-CCE, F-BJHE, TU-TBQ, F-BJHE, XW-PNI, RDPL-44003, (N9272F). Gesloopt in Laos ?

NL-306

3066

nov

1945

 

aug

1947 (?)

41-37276 (USAAF), BuNo.39138 (US Navy), 41-37276. NL-306, PH-TAE. Sloopmachine, restanten verbrand november 1946

NL-307

10392

dec

1945

 

aug

1947

42-72287 (USAAF), NL-307. PH-TAH/NL-307, PH-TAH, F-BELG, TU-TCM, F-OCSV, TR-LUT. Gesloopt

NL-308

3079

dec

1945

 

aug

1947

41-37288 (USAAF), NL-308. PH-TAI/NL-308, PH-TAI, F-BDRI. 18jul1951 verongelukt start te Tanarive

NL-309

7464

nov

1945

 

mrt

1947

42-107445 (USAAF), NL-309. PH-TAK/NL-309, PH-TAK, G-AJPL. ("Sky Wisdom"), 4feb1949 ongeval Castel Benito (Libië).

NL-310

10375

dec

1945

 

jul

1947

42-72270 (USAAF), NL-310. PH-TAL/NL-310, PH-TAL, G-AJPN ("Sky Champion"), F-BELR, VT-DIB. Gesloopt Calcutta, India

NL-311

10391

dec

1945

 

aug

1947

42-72286 (USAAF), NL-311. PH-TAM/NL-311, PH-TAM, F-BELO. 28nov1949 Verongelukt St. Just-Chaleyssin

NL-312

3084

jan

1945

 

aug

1947

41-37293 (USAAF), NL-312. PH-TAN/NL-312, PH-TBT/NL-312, PH-TBT, F-BELB. 8dec1950, verongelukt vlak na de start vanaf Bangui, Centraal Afrika

NL-313

3099

jan

1946

 

okt

1946

41-37308 (USAAF), NL-313. PH-TAO/NL-313, PJ-ALK ("Kralendijk"), PH-TLK ("Kralendijk"), PJ-ALK, PH-DBK ("Kralendijk"), OO-SBL ("Lualaba"). 22apr1960, verongelukt Bunia (Belgisch Kongo)

NL-314

10376

feb

1946

 

jun

1947

42-72271 (USAAF), NL-314. PH-TBS/NL-314, G-AJPM ("Sky Freedom"), F-BELS, VT-DIC. 7mei1962, ongeval te Haveri

NL-315

10377

feb

1946

 

aug

1947

42-72272 (USAAF), NL-315. PH-TBU/NL-315, PH-TBU, F-BELN, EC-BEB. Gesloopt Madrid

NL-316

10312

mrt

1946

 

aug

1947

42-72207 (USAAF), NL-316. PH-TCD/NL-316, PH-TCD, F-BELA, 7T-VAA. Gesloopt Algiers

Eurocopter AS.532 Cougar

Onderstaand een aantal data van de uitreiking van het BvI bij Defensie die wezenlijk afwijken van de genoemde data in het boek

S-400

 

apr

1996

 

 

 

S-419

 

mei

1996

 

 

 

S-433

 

jun

1996

 

 

 

S-442

 

nov

1996

 

 

 

S-453

 

apr

1997

 

 

 

S-457

 

jul

1997

 

 

 

S-458

 

sep

1997

 

 

 

S-459

 

nov

1997

 

 

 

 

 Fokker F-27 Mk.100 Friendship

C-2

 

De C-2 werd uiteindelijk niet gesloopt, wat de planning was, maar net als de Maritime's aan de firma Trygon verkocht en staat sinds 31 oktober 2002 op Dinard, Frankrijk met de registratie 3C-QSJ. De kist heeft nog het verweerde KLu-jasje en zelfs de squadron badge nog in de staart

Fokker F.27 Mk.200 Maritime

M-1

 

3C-QSB ipv 3C-SQB, opgeslagen te Southend, Verenigd Koninkrijk, gesloopt 2006 !

M-2

 

3C-QSC ipv 3C-SQC, opgeslagen te Southend, Verenigd Koninkrijk, gesloopt 2006 !

Fokker 60

Laatste wijziging : 11 februari 2006

Twee zijn in 2005 omgebouwd tot F-60 MPA ter vervanging van MLD Orions in de West ten behoeve van de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba (KWNA&A), de U-01 en U-03

Fokker S.11.1 Instructor

Laatste update : 10 november 2006

E-1 (1)

6190

 

 

 

 

 

(E-1), (E-3 (2)), PH-NDX, PH-UEU (1), PH-NED (2) ("Why Not?"). Op de originele bouwtekeningen van Fokker stond c/n 6190 als E-1 te boek. Daarna bestemd als E-3, echter nooit in dienst geweest ! Als PH-NED verbrand tijdens reparatiewerkzaamheden in een hangaar te Seppe

E-2 (1)

6187

 

 

 

 

 

PH-NBE, (PH-NBF), PH-NBE, E-2 (sep1948) , E-1 (okt1948), PH-NBE, E-2 (jan/feb1949), PH-NBE

E-11

 

 

 

 

 

 

Vliegt nog steeds rond als N911J niet N911JE !

Fokker S.14.1 Machtrainer

Laatste update : 28 februari 2007

K-1

 

Het exacte type van de K-1 is sinds de inbouw van een Nene motor: S.14.2

L-1

 

L-1. Soort poortwachter op Twenthe. Naar de dump van Twenthe. Gesloopt

L-11

 

L-11. Naar Anthony Fokker School, Den Haag en daarna Militaire Luchtvaart Museum te Kamp Zeist

L-18

 

De L-18 was geen echte poortwachter op Ypenburg maar stond aldaar als monument opgesteld voor de officiersmess

Gardan GY-20

Laatste update : 2 oktober 2007

"D-9"

 

De Gardan GY-20 Minicab VH-ANK werd indertijd waargenomen in een museum te Nowra, Australië, in een Nederlands militair kleurenschema als "D-9". In 1988 was het toestelletje niet meer aanwezig. Het museum concentreerde zich inmiddels meer op de Australische marine vliegtuigen.

 

foto via Stuart McDiarmid

General Dynamics F-16A

Laatste update : 16 januari 2006

De volgende F-16's staan op de nominatie om naar Chili te gaan: J-137, J-143, J-205, J-360, J-619, J-622 en J-878.

In het boek "F-16; 25 jaar in dienst van de KLu - van grijze sleur naar opvallende kleur" staat een gedegen overzicht in woord en beeld van alle F-16's die van speciale beschilderingen zijn voorzien. Een aanrader !

 

 

J-007 

 

 

 

J-054

 

Verongelukt na motorstoring in een woonwijk te Hengelo. Restanten naar Den Dolder en gesloopt

 

J-056

 

Restanten naar Den Dolder en gesloopt

 

J-139

 

Naar Chili als FACh 731

 

J-141

 

Naar Chili als FACh 730

 

J-194

 

Naar Chili als FACh 722

 

J-195

 

Verongelukt ten noorden van Geffen

 

J-200

 

Verongelukt 200 km vanuit de kust van Texel (†)

 

J-220

 

Romp bij bedrijfsschool Stork-Fokker te Woensdrecht

 

J-223

 

Zou in 2000 voor een oefening gebruikt zijn op Leeuwarden en daarna verschroot

 

J-235

 

3 jan 2007 naar opleidingen dock op Vliegbasis Eindhoven

 

J-239

 

In 2003 gebruikt voor het "Tear Down Project". De F-16 is gedemonteerd in de originele secties, en verzonden naar de originele fabrikanten voor onderzoek (gezien de leeftijd)

 

J-242

 

Apr2003 Naar Luftforvarets Skolescenter te Kjevik. In ruil daarvoor ging een Noors NF-5B, de 595, naar het VTOC (vaktechnisch Opleidingscentrum "Fokker")

 

J-245

 

Naar Ramstein, Duitsland als Gateguard

 

J-246

 

Juli 1999 BvI/BvL ingetrokken

 

J-249

 

Juni 2004 uitgeleend aan Leeuwenborgh College, Maastricht voor opleidingsdoeleinden

 

J-256

 

Opgeslagen te Soesterberg

 

J-358

 

(†)

 

J-359

 

Verongelukt nabij Franeker

 

J-361

 

Gesloopt mrt2001

 

J-363

 

Gecrashed 19jul2006

 

J-364

 

Verongelukt 31 augustus 2006 Ghazni, Afghanistan (+)

 

J-618

 

Verongelukt 190 km ten zuiden van Goose Bay, Canada na motorstoring

 

J-625

 

Verongelukt nabij Goose Bay, Canada

 

J-633

 

Naar Chili als FACh 721

 

J-710

 

Verongelukt nabij Dalerpeel

 

J-880

 

Verongelukt in de Middellandse Zee nabij Sardinië. Restanten naar Den Dolder en gesloopt

 

General Dynamics F-16B

 

 

De volgende F-16's staan op de nominatie om naar Chili te gaan: J-211, J-649, J-652, J-655, J-656, J-657 en J-885. Enkele zijn er slecht aan toe, er kunnen dus nog wisselingen plaatsvinden!

En de J-650, J-653 en J-654 staan gepland voor Jordanië.

J-263

 

 Juli 1999 BvI/BvL ingetrokken

J-269

 

Tijdens een onderhoudsbeurt ontving de J-269 de oude staart van de J-241, welke inmiddels een nieuwe aangemeten had gekregen. Voordat het serial van de J-269 met J-241 staart overgeschilderd werd naar J-269, werd er snel even een foto gemaakt van twee J-241's op Leeuwarden!

(Foto 11 november 1987 Fotosectie Leeuwarden via Hendrik van der Veen, uiteraard is de tweezitter eigenlijk de J-269)

J-652

 

Naar Chili als FACh 734

J-656

 

Naar Chili als FACh 733

J-657

 

Naar Chili als FACh 736

J-885

 

Naar Chili als FACh 732

Foutieve

registraties

 

"J-323"

 

In 1995 tijdelijk aangebracht op Goose Bay op de J-013

Gloster Meteor F.4 (28 feb 2006)

I-30

 

I-30. 29jun50 Buiklanding op Twenthe en uiteindelijk niet gerepareerd. Restanten door naar de LTS te Deelen ?

I-31

 

De code "SX-31" is authentiek, en de kist is met deze code verongelukt. Het is letterlijk een schildersfoutje; op de tekening behorende bij de verfvoorschriften van de Meteor staat als voorbeeld een tactische code beginnend met (uit de lucht gegrepen tactische code) "SX-..". En dus werd er door deze schilder "SX-31" op de kist gespoten in plaats van "I-31" wat normaal zou zijn voor een kist van de JachtVliegSchool op Twenthe.

I-40

I-40, 3P-2, 9I-.., 3P-.., 7E-2, 8S-9 3W-35, Y9-5, I-40

I-43

Ongeval start Leeuwarden 14jun51. Cat C maar niet gerepareerd. Okt 51 uit de sterkte.

I-69

MLM Kamp van Zeist

I-70

VZ408 (RAF), I-70, 4R-.., 7E-.., 8S-3, 3W-27, Y9-15, I-70 

Gloster Meteor F.8 (16 januari 2006)

I-90

Het vermeldde ongeval was een cat.2, het vliegtuig is daarna gewoon opgeknapt

I-102

I-102, 3P-2, Y9-15 (niet Y9-5), Y9-20

I-103

I-103, 3P-3, Y9-16, Y9-25

I-105

I-105, 3P-5, Y9-17, Y9-26

De code Y9-18 (vermeld in squadrons van de KLu) lijkt foutief te zijn)

I-106

I-106, 3P-6, Y9-18, Y9-27

I-123

Niet "9I-5" geweest

I-124

I-124, 9I-.., 4R-5, Y9-18, Y9-23

I-127

Gesloopt te Soestduinen

I-129

Vluchtongeval, Baijum (†)

I-130

I-130, 9I-7, 9I-13, 9I-5, 4R-16, 3P-16, 3W-6, 9I-..,

I-175

I-175, 3P-3, Y9-21. Gesloopt te Leeuwarden

I-189

Gesloopt te Woensdrecht. De I-207 werd later als I-189/7E-5 beschilderd

I-200

Geen 7E-12 geweest

I-206

I-206, 9I-15, 9I-5

I-207

Het was deze Meteor die naar het Aviodome ging als "I-189/7E-5", en uiteindelijk bij het MLM Museum terechtkwam als "I-189"

Foutieve registraties

 

"3P-4"

Meteor G-METE is ex VZ467 ipv VZ468. Dezelfde Meteor, maar toen nog als VZ467 in RAF dienst, vloog een dag met de registratie "Y9-18" vanaf Brawdy voor een fotosessie tbv het jubileum van 323 Squadron in 1978.

"I-189"

Zie I-207

"7E-5"

Zie I-207

Gloster Meteor T.7 (2 februari 2008)

I-1

Oorspronkelijk gebouwd als Meteor F.4 en gebruikt door de Gloster fabrieken voor een demonstratietoer naar België, Nederland en Denemarken als G-AIDC. Op 5 mei 1947 verongelukt te Melsbroek, België. Vervolgens werden de vleugels, het achterste rompstuk en het staartstuk gekoppeld aan een nieuw voorstuk in tweezits uitvoering. Aldus ontstond de tweezitter G-AKPK...

I-5

De registratie G-5-242 kan niet correct zijn, "G-5-" is De Havilland, "G-7-" is Gloster, maar ook voor "G-7-242" heb ik nog geen bewijzen gevonden

I-6

De registratie G-5-244 kan niet correct zijn, "G-5-" is De Havilland, "G-7-" is Gloster, maar ook voor "G-7-244" heb ik nog geen bewijzen gevonden

Gesloopt te Deelen

I-304

WG998 (RAF), I-304. (10-304) (MLD), 21-50/U-50 (MLD), 132. Verkocht voor de sloop

I-305

WH125 (RAF), I-305. (10-305) (MLD), 21-51/U-51 (MLD), 133

I-306

WL426 (RAF), I-306, "63", 21-52/U-52 (MLD), 134

I-308

WH227 weghalen, WH237 is correct !

I-311

XF276 (RAF), I-311

Gulfstream Aerospace Gulfstream IV

Volgens een bericht van de fabriek heeft de Gulfstream IV geen type aanduiding. De aanduiding "1159C" dient dus weggelaten te worden. De correcte naam wordt dan Gulfstream Aerospace Gulfstream IV.

Hawker Hunter F.4 (20 november 2005)

Gezocht: foto van "de tentoonstellings Hunter (N-190 ??) uit de zestiger jaren en foto's van de Hunters bij de KMA, Breda

Een aantal Hunters die vermeld staan als "DVM/Gilze-Rijen, verbrand", blijken door de bergingsdienst (vanDVM/Gilze-Rijen) rechtstreeks van de thuisbasis (met name Leeuwarden) naar de LETS brandweer te zijn vervoerd, en dus niet via Gilze-Rijen. Dit zijn o.a. de N-108, N110, N-118, N-159, N-163, N-195 en N-196

Dankzij Henk Talen-Documentatiegroep Volkel en Spotting Group Volkel is nu eindelijk de identiteit van de `Starhunter` bekend, zie N-172.

N-113

 

 

 

 

 

Restant via NV Lichtwerk te Hoogeveen naar Ypenburg (brandweer ?)

N-121

 

 

 

 

 

Restant via NV Lichtwerk te Hoogeveen naar Ypenburg (brandweer ?)

N-128

 

 

 

 

 

Restant via NV Lichtwerk Hoogeveen naar Twenthe (brandweer ?)

N-131

 

 

 

okt

1962

Restant via NV Lichtwerk te Hoogeveen naar Twenthe (brandweer ?) gegaan

 

 

 

 

 

 

N-172, "4R-18", "4R-15", "3P-24", "3W-5", "Y9-..", "9I-7", N-172. Overdracht aan ABC-school te Breda en opgesteld in een dispersal nabij de Bavelse Poort. 16feb67 naar Volkel. DIt werd de zogenaamde "Starhunter", de Hunter werd als sleepkist ingezet, waarbij een Starfighter neus was aangemeten. Als zodanig "D-4711", "N-4311", uiteindelijk voor brandweer-oefeningen gebruikt en schroothoop 80'er jaren

N-172

 

 

 

 

 

N-187, "4R-5", "Y9-42", "Y9-17", N-187, "N-87", "Y9-..", N-187. LETS brandweer

N-187

 

 

 

aug

1962

Lijkt de correcte maand van uit de sterkte genomen te zijn

N-190

 

 

 

 

 

De N-190 ging naar Gilze-Rijen en is vermoedelijk als tentoonstellingskist in 1961 in diverse steden te zien geweest

N-192

8740

aug

1957

aug

1960

N-192, 4R-13, Y9-36, Y9-22, N-192. Naar Ypenburg

Hawker Hunter F.6 (27 oktober 2008)

De Hawker Hunters werden in India pas in oktober 2001 uit de sterkte genomen, daar zaten op dat moment dus nog diverse ex-Nederlandse bij !

 

N-202

 

 

 

 

 

 

Als "N-202" bij de South West Aviation Heritage, Devon, Verenigd Koninkrijk

N-204

 

 

 

 

 

 

(IF-53) (BLu), N-204, "3P-4", N-204. G-9-182 (Hawker), S572 (India)

N-205

 

 

 

 

 

 

(IF-54) (BLu), N-205, "3P-5", N-205. G-9-166 (Hawker), 663 (Irak)

N-206

 

 

 

 

 

 

(IF-61) (BLu), N-206, "3P-6"

MLR nummer hoort bij N-207 te staan

N-207

 

 

 

 

 

 

MLR nummer 478

N-208

 

 

 

 

 

 

Bewaard gebleven te Jorhat

N-210

 

 

 

 

 

 

(IF-68) (BLu), N-210, "3P-10", N-210, Biak (NNG). G-9-227 (Hawker), J-704 (Chili) Verongelukt op 17mei1983

N-211

 

 

 

 

 

 

(IF-69) (BLu), N-211, "3P-11", N-211. Naar LETS brandweer, Schaarsbergen, gebruikt geweest als poortwachter

N-212

 

 

 

 

 

 

(IF-70) (BLu), N-212, "3P-12", N-212. G-9-183 (Hawker), S573 (India)

N-213

 

 

 

 

 

 

Verongelukt op 5dec1971

N-218

 

 

 

 

 

 

Bewaard gebleven bij de St. Joseph Academy, Dehredun

N-222

 

 

 

 

 

 

De neussectie van de "QA12" ging in okt1995 naar centrum "The Planets" te Woking, Verenigd Koninkrijk. Bestaat anno 2008 nog steeds

N-230

 

 

 

 

 

 

Poortwachter bij het Hoofdkwartier van de Indiaase Luchtmacht te Puram Dehli

N-232

 

 

 

 

 

 

Bewaard gebleven te El Bosque

N-235

 

 

 

 

 

 

Via NV Lichtwerk Hoogeveen naar Leeuwarden (brandweer ?)

N-240

 

 

 

 

 

 

N-240, 3W-17, N-240. Tijdlang te Alphen/Riel, daarna LETS brandweer, Schaarsbergen

N-246

 

 

 

 

 

 

LETS brandweer

N-249

 

 

 

 

 

 

Later naar Oman als "801" (dus niet de N-283 !), opgeslagen gezien te Seeb in 2001.

Andere (oudere) berichten zeggen dat de "801" ex RAF WT755 is. Wie het weet mag het (onderbouwd) zeggen !

N-250

 

 

 

 

 

 

"N-250" is als neussectie aanwezig bij het Imperial War Museum te Duxford

N-251

 

 

 

 

 

 

Via NV Lichtwerk Hoogeveen naar Leeuwarden (brandweer ?)

N-261

 

 

 

 

 

 

Verongelukt op 19dec1970

N-262

 

 

 

 

 

 

Onderdelen zijn naar de J-740 gegaan

N-265

 

 

 

 

 

 

Bewaard gebleven in een park te Nagpur

N-274

 

 

 

 

 

 

Bewaard gebleven te Puram Delhi

N-280

 

 

 

 

 

 

Wrak naar LETS brandweer

N-283

 

 

 

 

 

 

Logischerwijze en volgens World AF Directory naar Oman als "802" en niet "801" en verongelukt 16jan1990.

Andere (oudere) berichten zeggen dat de "802" ex België IF-34 is. Wie het weet mag het (onderbouwd) zeggen !

 

Foutieve registraties

 

 

"N-198"

Een nog onbekende RAF Hunter, vloog een dag met de registratie "N-198" vanaf Brawdy voor een fotosessie tbv het jubileum van 323 Squadron in 1978

 

"4R-23"

Hunter XF435/B vloog in maart 1981 tijdelijk met 325-embleem en tactische code voor een foto-sessie met F-16 J-212, Meteor VZ467 ("3P-4") en een Starfighter

 

Hawker Hunter T.7

Pag.76 foto drie Hunters komt via Hans van Meerloo/APPA

N-301

Moet natuurlijk zijn; N-301, G-9-289 (Hawker), 712 (Abu Dhabi). Het wrak lag in 1985 overigens te Sharjah

N-302

Naar South Yorkshire Aviation Museum, Verenigd Koninkrijk

N-316

Te Doha als "QA04"

N-317

Door Hawker gebruikt voor onderdelen. De neussectie ging naar de N-283 (welke dus een tweezitter werd)

N-319

Naar nieuwe eigenaar in Hong Kong, c/n kan niet kloppen; de PH-NLH/N-320 stond met dit c/n ingeschreven in het civiele register

Foutieve registraties

 

"N-321"

In mei 2007 behoort Hunter G-BWGL afgeleverd te worden op Leeuwarden in KLu-kleuren met als registratie "N-321"

Hiller OH-23B Raven

O-22

 

N4724, N25PC

Lockheed C-130H-30 Hercules (8 juni 2005)

Ik werd er op gewezen dat de Amerikaanse serials die genoemd worden bij de Herculessen in gebruik zijn door E-8C's. Aangezien de Amerikaanse regering bij mijn weten geen serials heruitgeeft, hoor ik graag van iemand die meer weet over de herkomst van de Hercules US-serials !

Lockheed zelf gaf mij het volgende antwoord;

"Here is what I have been able to find out about the Dutch C-130s. Both aircraft were what are called "whitetails," that is, aircraft that were built on speculation by the company in hopes of selling them later. We built white tails to fill gaps in the production line. So neither 5273 nor 5275 were ever going to other countries. They were available on the showroom floor, basically. Both aircraft were purchased under a direct Lockheed-to-The-Netherlands military aircraft sales contract. They were not purchased through the U.S. government's Foreign Military Sales program. I was not able to find out when the aircraft were first flown, but 5273 was delivered to the KLu on 25 January 1994 and 5275 was delivered on 5 October 1994."
In dit licht bezien, zullen er dus geen US-serials aan de Herculessen zijn toegekend !

Twee 'nieuwe' -korte- Herculessen zijn in november 207 aangeschaft en worden op dit moment nog gerestaureerd in het Verenigd Koninkrijk. Aflevering geschied in 2008.

 

Regi

c/n

Datum in

MLR

Datum uit

Historie

G-273

5273

jan

1994

1401

 

 

N4080M (Lockheed), G-273 ("Ben Swagerman").

G-275

5275

aug

1994

1405

 

 

N4080M (Lockheed, testregistratie werd vaker gebruikt), G-275 ("Joop Mulder"), 55 Jaar 334 Squadron staart

 

 

 

 

 

 

 

 

Lockheed F-104G

De Turkse Luchtmacht hanteerde bij de Starfighter een serial systeem waarbij het eerste karakter de wing aangeeft, en de laatste drie karakters de laatste drie karakters van het serial zijn. Zo zou de D-6667 bij de Turkse Luchtmacht "4-667", "9-667" en "6-667" zijn geweest, waarbij de "6-667" op dat moment tot 6 Aju behoorde. In het boek ben ik vrijwel niet op deze codes ingegaan omdat de gegevens hierover nog bij lange na niet kompleet zijn. Vaak vermeld ik alleen de laatstbekende registratie.

Pag.84 fotocredit moet zijn: Hans van Meerloo/APPA

D-6666 

Op de dump te Hellinikon, Athene 

D-6681 

Bewaard in park Ellinikou Stratou, Athene als 6681 

D-6697 

Opgeslagen te Araxos

D-6699 

Voor instructiedoeleinden bij Technische School te Tatoi, Dekelia

D-8062

In opslag op Soesterberg

D-8083

Ongeval 10jul84 Balikesir

D-8093

KG-193, D-8093, 63-8093 (Turkije), "4-093", ongeval 22mei84 Mürted

 

Tijdelijk gebruikt

KG-114

apr 1963

Jul 1963

 

Museumkisten en nep-registraties

"D-8029"

 

Het betreft hier het plaatsje Hasselt boven Zwolle, dus in Nederland, niet België !

 

Het lijkt net echt, maar het is een voormalige Belg in Amerika ! "De plaat en zijn verhaal": De eigenaar is een ex- USAF vlieger die in zijn actieve vliegtijd in Europa vloog. Op een van zijn missies boven Nederland kreeg hij radio pech en is door 2 F-104G's van de KLU naar een Nederlands vliegveld begeleid. De Amerikaan kon zich de regi nog herinneren, dus vandaar dit schilderwerk...... (Foto Ton v/d Zeeuw)

"D-8090"

9139

 

FX-81 (België). In KLu-kleuren als "D-8090" in het Air Victory Museum te Medford, Verenigde Staten

Lockheed TF-104G Starfighter

D-5702

 

"9-702". Opgeslagen en vermoedelijk gesloopt te Eskisehir

D-5804 

 

Naar Motor Technica Museum te Bad Oeyenhausen in een alternatief kleurenschema

D-5808

 

D-5808, 63-5808 (Turkije), "-808", ongeval 2nov84 Kizilcahamam

D-5809

 

Ongeval 24mei86 Balikesir

D-5812

 

Gesloopt te Balikesir (Eskisehir wordt ook genoemd)

D-5813

 

D-5813, 66-5813 (Turkije), "4-813". Ongeval 12okt83 Kütahya

D-5816

 

Ongeval 26jan88 Balikesir

Lockheed T-33A (top) (16 maart 2006)

De correcte spelling van het Whisky Four team is zonder "e". (Het Whiskey Four team uit 1967 met Thunderstreaks is echter wél met een "e" ! )

M-1

 

51-4511A, TR-511, K-251, TR-1, M-1, 51-4511 (Turkije), "511", "8-511"

M-6

 

51-9029 (Turkije), "029", "6-029"

M-11

 

Lag in 1994 op de dump te Asmara, Iritrea

M-16

 

51-17533 (Turkije), "533", "9-533"

M-21

 

51-17491 (Turkije), "491", "4-491"

M-36

 

54-1615, TR-615, TR-36, M-36

M-37

 

55-4950, TR-950, TR-37, M-37

M-39

 

55-4961 (Turkije), "961", "4-961", "5-961"

M-46

 

Weliswaar was er op 19mrt65 een botsing met de M-57, maar daarbij werd de kist niet afgeschreven. Het dodelijke ongeval tussen dezelfde twee kisten vond plaats op 8jun65

M-51

 

222 (Honduras), 1200 (Honduras) naar Toncontín Museum

M-53

 

Bewaard gebleven te Xalapa

M-54

 

Staat als "M-51" opgesteld

M-57

 

Weliswaar was er op 19mrt65 een botsing met de M-46, maar daarbij werd de kist niet afgeschreven. Het dodelijke ongeval tussen dezelfde twee kisten vond plaats op 8jun65

M-58

 

Lag in 1994 op de dump te Asmara, Iritrea

"M-52"

 

Moet "M-51" zijn !!

Lockheed (R)T-33A

De USAF gebruikt als type aanduiding RT-33A. De KLu vermeld op het BvI/BvL Lockheed (R)T-33A.

MBB Bo.105 (aug2008)

B-37

 

 

 

 

mrt

2001

 

Niet meer gerepareerd

 

 

 

 

3

dec

1999

 

Vloog tegen hoogspanningsleiding aan tijdens uitzending vanuit Albanië

B-65

 

 

 

 

 

 

 

Ongeval gebeurde in de buurt van Brochterbeck, West Duitsland

B-71

 

 

 

 

 

 

 

Bij Bedrijfsschool Stork-Fokker te Woensdrecht

B-75

 

 

 

 

 

 

 

Bo-105CB-4

B-80

 

aug

1976

 

 

 

 

 

 

McDonnell Douglas AH-64D Apache

De volledige aanduiding vanuit de fabriek en zoals vermeld op het constructienummer plaatje is AH-64DN. De Luchtmacht gebruikt echter de aanduiding AH-64D.

Uiteraard vliegen de Apaches op Fort Hood, Texas en wel bij de 21 CAV, en niet op Fort Rucker (waar de elementaire helikopter opleiding gevestigd is). Een foutje van mij !

 

Q-03

 

 

 

Alle Nederlandse Apache zijn nieuw gebouwd. Toch blijft het verhaal hardnekkig de ronde doen dat de Q-03 origineel een AH-64A is geweest, vandaar de melding 84-24278. Meer zekerheid over het juiste verhaal moet nog verkregen worden.

 

Q-19

 

mei

2001

 

 

Q-20

 

 

 

Verongelukt op 29 augustus 2004 te Bagram, Afghanistan en volledig verwoest

 

Q-24

 

jan

2002

 

 

Q-29

 

mei

2002

 

 

Q-30

 

mei

2002

 

 

AH-64A Apache

85-25430

Werd AH-64D 01-5250

85-25465

Werd AH-64D 01-5252

85-25474

Werd AH-64D 01-5235

85-25480

Werd AH-64D 00-5232

85-25482

Werd AH-64D 01-5251

85-25485

Opgeslagen te Mesa, Arizona

86-8970

Werd AH-64D 01-5249

89-9029

Werd AH-64D 01-5237

 McDonnell Douglas KDC-10 (20sep05)

De registratie van de KDC-10's is afgeleid van het productielijnnummer bij de fabriek. De T-235 heeft als c/n 46956 en productielijnnummer 235. de T-264 heeft c/n 46985 en productielijnnumer

 

 

N1857U

 

 

 

 

 

T-255

46987

 255

 Okt 2004

 

N105WA, N1858U, T-255. Inmiddels aangeschaft. De aflevering vond plaats op 25 oktober 2004. 30mei2006 na onderhoud terug op Eindhoven in grijs jasje met serial T-255.

AT-16-ND Harvard IIB

Gewijzigd oktober 2008

Gezocht: foto van "de tentoonstellings Harvard (B-55 en anderen ??) uit de zestiger jaren

B-4 

 

 

Recentelijk werd naar aanleiding van restauratiewerkzaamheden beweerd dat de "Cathy" origineel de B-4 is geweest. Harry van de Meer ontkent dit echter ten stelligste hij heeft het constructienummerplaatje van de "Cathy" bewaard en het blijkt hier wel degelijk om de B-73/FT228 te gaan. (Maar goed, bestaan er tegenwoordig nog wel authentieke Harvards ?) De opmerking van de TH Delft en verder dient in ieder geval dus geschrapt te worden.

43-13058, FT317 (RAF), FT317 (LSK), B-4. Juni 1951 naar LTS Deelen voor instructie. Afgeschreven 25jan52.

B-20

14A-1182

 

43-12883 ipv 43-12886, de rest klopt

B-44

14A-1252

 

 

B-49

 

 

43-12963 ipv 43-12953, de rest klopt

B-50

14A-1348

 

 

B-54

14A-1424

 

43-13125 ipv 43-13115, de rest klopt

B-55

 

 

43-13126, FT385 (RAF) "16", FT385 (LSK), FT385 (MLD), (12-7 ?) (MLD), B-55 (KLu), B-55 (KLu). 1954 tentoonstelling Axel, ook naar Groningen en Assen vervoerd voor tentoonstelling

B-59

 

 

43-12885

B-68

14A-1257

 

43-12958 ipv 43-12953, de rest klopt

B-69

14A-1263

 

 

B-71

 

 

B-71, "218", B-71, PH-MLM, "B-71"

B-73

 

 

LTS Deelen, TH Delft, Aviodome, Schiphol, "FT228"/"Cathy". Recentelijk naar Anna Paulowna voor restauratie

B-78

14A-1344

 

43-13045 ipv 43-13035, de rest klopt

B-82

 

 

43-12889 ipv 43-12892, de rest klopt

B-91

14A-1265

 

 

B-106

14A-859

 

 

B-117

 

 

43-12558

B-121

 

 

Landingsongeval Twenthe 17 april 1963

B-122

14A-1354

 

 

B-129

14A-1352

 

43-13053 ipv 43-13043, de rest klopt

B-131

14A-1421

 

Pas op 1 april 1953 uit de sterkte van de Luchtmacht

B-133

14A-1351

 

 

B-143

 

Nov 1948

43-13158

B-154

14-550

 

xxxxx, FE816 (RCAF), FE519 (Fokker), B-154.

B-167

 

 

Ongeval 3 km voor de landing van Gilze op 27 okt 1960

B-177

 

 

Staat bij de crashgate te Woensdrecht

B-195

 

 

42-504, FE307 (RAF), FE307 "14" (RCAF), FE994 (Fokker), B-195

B-196

 

 

5okt1960 Voorzorgslanding te Kekerdom, Millingen en afgeschreven

B-198

 

 

MLR nummer hoort bij B-199 te staan

B-199

 

 

MLR nummer 753

FT268

14A-1308

 

43-13009

NL-400

 

 

41-16336 (USAAF), NL-400. PH-UBD

North American B-25C/D Mitchell

Gewijzigd 14feb2005

De 1-13 ben ik vergeten te melden, plus een paar slordige foutjes gemaakt

1-13

 

aug

1947

 

jun

1948

42-32514, FR169 (RAF), "NO-L", FR169 (MLD), 1-13 (A-13) (MLD), 1-13 (LSK), 13-4 (MLD), 2-4 (MLD)

1-15

 

 

 

 

 

 

42-64689, FR173 (RAF), "NO-J", FR173 (MLD)...

1-16

 

 

 

 

 

 

42-64691, FR175 (RAF), "NO-W", FR175 (MLD)...

North American F-86K Sabre Gewijzigd 28jan2006

Gezocht: foto en meer informatie over een Sabre romp in september 1963 tijdens de Firato in de RAI te Amsterdam. Mogelijk is dit een Sabre Mock-up die bij de LETS in gebruik zou zijn geweest en in 1964 ook te Breda is geweest?

Q-239

Uit de sterkte na cat.4 ongeval op 16 maart 1961

Q-256

"51-69", "51-50". In 1987 naar een bedrijf te Megliadino di San Fidenzo

Q-269

Klapband in de start te Soesterberg 29 jan 1958, niet heropgebouwd

Q-288

54-1288, Q-288, "6A-..", "Y7-16", Q-288. 54-1288 (Italië), "51-..", "4-74", "51-63", "51-72"

Q-293

14nov1963 Landingsongeval Twenthe, niet meer opgebouwd en op 2jan64 naar Soesterberg voor de sloop

Q-307

Vermoedelijk gewoon gesloopt te Soesterberg

Q-327

Vermoedelijk gewoon gesloopt te Soesterberg

Q-329

uit de sterkte genomen in september 1963

Q-339

uit de sterkte genomen in september 1963

Q-340

1jul1963 Landingsongeval te Twenthe, naar Soesterberg en gesloopt

Q-343

uit de sterkte genomen in september 1963

Q-344

Van tentoonstelling KMA, Breda naar Aviolanda Woensdrecht vervoerd en daarna naar Soesterberg en gesloopt

Q-902

September 1963 uit de sterkte

Pilatus PC-7

Het 131 Squadron heet officieel 131 EMVO Squadron.

Piper Super Cub (laatste update 14okt2005)

De Super Cubs die naar België gingen als sleepvliegtuig (LB-01 t/m LB-06) hebben, op de verongelukte LB-04 en misschien de LB-03 na, allen een "Groot Onderhoud" ondergaan in 2001/2002. Bij dit "onderhoud" werden fabrieksnieuwe frames ingebouwd, nieuwe vleugels gemonteerd en sterkere motoren... De toestellen behielden eigenlijk alleen om administratieve redenen de oorspronkelijke registratie. Want in realiteit zijn ze dus eigenlijk gewoon vervangen door nieuwe Super Cubs waarbij een aantal onderdelen van de oude kisten zijn overgezet naar de nieuwe rompen. Een paar van de oude frames zijn blijkbaar verkocht aan privé personen en worden weer gerestaureerd !

R-44

 

Heropgebouwd met romp 18-1602 van de G-AYPO (c/n 18-1615) en geregistreerd als G-BRRL

R-69

 

LN-KCV, SE-IVO

R-79

 

30okt60 Beschadigd door Thunderstreak P-111. Zie bij R-30 c/n 18-2027, wrak verkocht

R-111

 

54-2401, R-111. In dec1967 gebruikt om de R-211 om te bouwen tot L-21B. De R-111 restanten werden vervolgens als L-21A door domeinen aangeboden. PH-VCY

R-115

 

G-BWHH werd toch weer opnieuw ingeschreven op 13 mei 2004 !

(Mogelijk werd een andere romp gebruikt, er is sprake van dat één of twee oude Belgische rompen uit de LB-01 t/m LB-06 reeks naar Engeland zijn gegaan. Dus mocht iemand in de buurt zijn; even het framenummer controleren aub !)

R-116

 

Op 3 mei werd de registratie PH-JTH gereserveerd voor deze Super Cub. De Super Cub zou in 2005 na jaren weer vliegwaardig moeten zijn.

R-120

 

werd PH-KNB, N96D

R-133

 

De piloot overleefde het ongeval. Of de passagier het ook overleefde moet ik nog nagaan

R-136

 

Heeft niet als PH-KNF met "R-136" gevlogen

R-138

 

54-2428, R-138 (KLu). 54-2428 (opslag). (PH-GRC), (PH-KNJ), (PH-KNG). Opslag Gilze Rijen, G-BLIH

R-139

 

17jul74 taxi-incident te Twenthe niet opgeknapt vanwege aanstaande uitfasering. Heeft niet als PH-GRC met "R-139" gevlogen

R-161

 

54-2451, R-161, PH-GAR, (N839R), N83GR, "R-161" gebaseerd op vliegveld Midden Zeeland

R-172

 

R-172 (KLu). 54-2462 (opslag), (PH-KNR), PH-KNO, D-ECAF

R-203

 

5mei1982 verbrand te Seppe.

R-211

 

Romp werd ingebouwd in de PH-MAI welke G-BIDK werd

R-217

 

6mrt1971 ongeval Teuge.

"Foutieve Registratie"

"R-170"

 

C/n 18-2540. 52-6222, D-EKLG, PH-ENJ. De eigenaar van de PH-ENJ heeft toestemming deze Super Cub in KLu kleuren en als R-170 te beschilderen

Republic F-84E Thunderjet (18 november 2004)

Het 313 Squadron heeft uiteraard "TA-" als tactische code. De "TR-" code werd gevoerd door de T-33's. En ik vergat bij Eindhoven het 316 Squadron te noemen met "TC-" als tactische code.

Bij een aantal kisten staat de melding dat ze naar Avio Diepen zijn gegaan voor opslag. Dit gebeurde in het laatste half jaar van 1956. Van een aantal kisten is de KLu toen blijkbaar vergeten ze uit de sterkte te nemen, en dat werd pas gecorrigeerd in februari 1962 (Zie bv K-1 en K-3). Aangenomen moet worden dat deze Thunderjets uiteindelijk gesloopt zijn.

 

K-6

 

51-9583, FS-583, 51-9583 (LSK), FS-583, K-6, PP-5, DU-2 (?), TP-25

"FS-7/3R-B" staat bij museum te Florennes, België (was overigens door het MLM geruild tegen RF-84F Thunderflash FR-31)

 

K-13

 

51-9598, FS-598 (?), 51-9598 (LSK), K-13, PP-15, DU-5 (?), TP-30

 

K-14

 

51-9595, FS-595 (?), 51-9595 (LSK), K-14, PP-12, DU-4

 

K-16

 

51-9604, FS-604-B, FS-604-B (LSK), K-16, PP-16, DU-6.

 

K-18

 

51-9610, FS-610 (?), K-18, PP-17, DU-7 (?), TP-...

 

Republic F-84G Thunderjet (16 maart 2006)

Alle Thunderjets die naar Turkije en Denemarken gingen werden bij die luchtmacht ingeschreven met hun Amerikaanse serial als registratie.

Een speurtocht in de archieven leverde diverse tactische codes op

K-30

 

51-9672, FS-672 (?), K-30, PP-.., 8T-4 (?), TC-9

K-31

 

51-9732, FS-732 (?), K-31, PP-.., DU-10, PP-..

K-35

 

51-9713, FS-713 (?), K-35, PP-11

K-37

 

51-9706, FS-706 (?), K-37, PP-.., 8T-5 (?), TC-.., PP-.., TA-..,

K-38

 

51-9718, FS-718 (?), K-38, PP-.., 8T-6 (?), TC-.., PP-.., TB-..

K-41

 

51-9760, FS-760 (?), K-41, 8T-7 (?), TC-..

K-42

 

51-9987, FS-987 (?), K-42, 8T-8, PP-.., 8T-..,

K-48

 

51-10001, FS-001 (?), K-48, 8T-11 (?)

K-49

 

51-10017, FS-017 (?), K-49, 8T-12 (?), TB-2, TC-.., 8T-..,

K-50

 

51-9978, FS-978 (?), K-50, PP-13, TB-..

Naar Tojhusmuseet, Kopenhagen

K-51

 

K-51, 8T-13 (?), TB-.., TC-.., en tenslotte 8T-11 met als bijnaam "Elfje" op de neus.

Kwam neer in driehoek Hoogeloon, Knegsel en Duizel

K-57

 

DU-4, PP-6, DU-..

K-60

 

51-9951, FS-951-B (?), K-60, DU-.., TP-.., DU-3

K-67

 

Vermoedelijk nooit een tactische code "TC-.." gehad, 316 had op dat moment deze codes mogelijk nog niet ingevoerd

K-74

 

51-9979, FS-979 (?), K-74, DU-.., PP-3, PP-20, PP-17, 8T-14. De code PP-20 klopt toch, aldus een ongevalsfoto

K-75

 

DU-20 staat vast

DU-12 (vermeld in Squadrons van de KLu) lijkt fout te zijn.

K-76

 

51-10194, FS-194 (?), K-76, DU-.., TP-7, TA-4 (?)

Naar de Turkse Luchtmacht !!

K-77

 

51-10216, "FS-216", K-77, "PP-22", "TP-22", "TP-3", "PP-..", 51-10216 (Denemarken), "SE-.", 18feb1957 verongelukt.

K-84

 

51-10189, FS-189 (?), K-84, PP-6

K-87

 

TB-10, DU-10

K-94

 

51-10188, FS-188 (?), K-94, TB-... Via de USAF te Chateauroux, Frankrijk naar Portugal, FAP5200. Gebruikt door brandweer te Ota

K-97

 

Wrak naar TOI (LTS) Deelen voor instructiedoeleinden

K-102

 

51-9941, FS-941-B (?), K-102, TB-.., DU-16, TB-.., TC-15, 8T-.., TB-..

K-108

 

Bij een kinderspeeltuin/school te Karup

K-109

 

Wrak naar TOI (LTS) Deelen voor instructiedoeleinden

K-115

 

Naar de Turkse Luchtmacht

K-116

 

8T-3

K-120

 

Ongeval vond plaats op 6 januari 1954

K-121

 

51-10563, FS-563 (?), K-121, DU-13. Afgeleverd via de USAF te Chateauroux naar Portugal FAP5215

K-123

 

51-10576, FS-576-(?), K-123, TB-.., PP-5, TB-.., DU-12, 8T-16, TB-3

K-124

 

51-10597, FS-597 (?), K-124, DU-5, 8T-.., TB-16

K-126

 

In het Danmarks Flyvemuseum, Helsingor als "SYH"

K-127

 

FS-770 is bevestigd

K-128

 

FS-773 is bevestigd en de PP-code was PP-1

K-129

 

FS-782 is bevestigd

K-130

 

FS-804 is bevestigd

K-135

 

PP-2

K-138

 

51-10815

K-139

 

51-10774, FS-774-(?), K-139, TB-.., PP-14 (ook PP-11 en PP-23, volgorde onbekend), 110774 USAF (opslag DVM Gilze), 51-10774 (Denemarken), "KR-W"

K-140

 

51-10916, FS-916 (?), K-140, DU-1

K-144

 

51-10799, FS-799 (?), K-144, PP-12, TB-..

K-151

 

8T-2 ipv 8T-15

K-153

 

51-10941, FS-941 (?), K-153, TC-.., TB-15, Portugese Luchtmacht FAP5213

K-156

 

51-10919, FS-919 (?), K-156, PP-14, PP-21, TB-1

K-161

 

Naar de Turkse Luchtmacht

K-168

 

8T-15 ipv 8T-2

K-169

 

51-16745, FS-745 (?), K-169, PP-.., TB-2, TB-18. Via de USAF te Chateauroux, Frankrijk naar Portugal FAP5207

K-173

 

Naar de Turkse Luchtmacht

K-178

 

PP-6

Het vermelde ongeval hoort bij de K-128. De K-178 verongelukte op 24 juli 1953 te Wiesbaden.

K-179

 

Ongeval vond plaats op 6 januari 1954

Republic F-84F Thunderstreak (21 oktober 2004)

De 8 Thunderstreaks die op 14 april 1965 naar Turkije werden overgevlogen hadden blijkbaar Amerikaanse serials gekregen. Van de P-110 die in oktober 1965 afgeleverd werd is een foto bekend (van vermoedelijk de aankomst in Turkije), echter als "P-110" en met Turkse roundels, dus de groep van oktober is vermoedelijk met Nederlandse registraties overgevlogen.

In augustus 1974 werd een Thunderstreak op Eindhoven voorzien van de nep-registratie "PH-KMJ", heeft emand enig idee welke Streak dit was ?? (mogelijke kandidaten P-164, P-192, P-200 en P-231)

 

P-102

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-7126/FS-126, "7126"

P-103

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-7130/FS-130, "7130"

P-104

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-7131/FS-131, "7131"

P-105

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-7132/FS-132, "7132"

P-118

 

 

52-7167 (Turkije), "7167"

P-125

 

 

52-7160 (Turkije), "7160"

P-126

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-2172/FS-172, "7172"

P-127

 

 

52-7173 (Turkije), "7173"

P-128

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-7128/FS-128, "7128"

P-129

 

 

52-7134 (Turkije), "7134"

P-131

 

 

52-7153 (Turkije), "7153"

P-133

 

 

52-7177 (Turkije), "7177"

P-135

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-7122/FS-122, "7122"

P-136

 

 

Afgeleverd aan Turkije als 52-7159/FS-159, "7159"

P-154

Apr 56

Jul 1959

52-10535, FS-535 (?), P-154, TA-.., DU-4, P-154, 8T-16

P-167

Mei 1956

Feb 1971

53-6663, FS-663 (?), P-167, 8T-.., PP-3, P-167, 36663 (Griekenland)

P-178

 

 

53-6699, FS-699 (?), FU-.. (België), P-178, 8T-12

P-219

 

 

53-6590, FS-590 (?), P-219, PP-19, PP-16, P-219

P-202

 

 

53-6544, 'FS-544', P-202, 'DU-13'

P-225

 Mei 1956

 Dec 1957

53-6605, FS-605 (?), P-225, TA-9

P-227

 

 

53-6550, "FS-550", P-227, "8T-7". Wrak naar TH Delft, rompdeel uiteindelijk naar Aviodrome Lelystad en vermoedelijk verschroot

P-244

 

 

Naar Slopersbedrijf Vissers, Oosterhout

P-255

 

 

53-6745, 'FS-745' (?), P-255, 'TC-12', 'PP-19', 'TA-19', 'DU-3', 'DU-9', P-255, 53-6745 (Griekenland), 36745

P-261

 

 

53-6836, FS-836 (?), P-261, TB-11, PP-22, P-261.

P-262

Nov 1956

Feb 1971

53-6798, FS-798 (?), P-262, TA-6, DU-9, P-262, 36798 (Griekenland)

P-269

 

 

53-6871, FS-871 (?), P-269, TB-3, P-269

P-271

 

 

Ongevalslocatie: Lutjelollum, nabij Welsrijp (Franeker) (†)

P-276

 

 

In december 1992 verschroot te Den Dolder

 Republic RF-84F Thunderflash (16 maart 2006)

Van een aantal vliegtuigen die verongelukt zijn en aansluitend werden afgeschreven, was op het moment van verschijnen van dit boek, geen andere datum van uit dienst name bekent dan de datum van het ongeval. Inmiddels heb ik een aantal van die data alsnog kunnen achterhalen.

 

P-2

 

December 1957 uit de sterkte

P-3

 

November 1963 uit de sterkte

P-4

 

November 1963 uit de sterkte

P-6

 

51-17000, P-6, TP-8, P-6, 51-17000 (Turkye) (na genoemd ongeval opgeknapt)

P-7

 

November 1963 uit de sterkte

P-8

 

December 1957 uit de sterkte

P-10

 

November 1963 uit de sterkte

P-11

 

Vermoedelijk TP-5 geweest

P-12

 

December 1958 uit de sterkte

P-13

 

De opmerking over "TP-9 (?)" is niet correct en dient verwijderd te worden !

 

P-16

 

nov

1956

 

sep

1958

52-7296, P-16, 'TP-12'

 

P-17

 

Juli 1960 uit de sterkte

P-18

 

Juli 1958 uit de sterkte

P-20

 

November 1963 uit de sterkte

P-21

 

Eerst in actieve dienst bij de USAF geweest; FS-890

November 1963 uit de sterkte

P-22

 

Eerst in actieve dienst bij de USAF geweest; FS-909

November 1958 in de sterkte opgenomen, mei 1960 uit de sterkte

P-23

 

Eerst in actieve dienst bij de USAF geweest; FS-910

November 1963 uit de sterkte

P-24

 

Eerst in actieve dienst bij de USAF geweest; FS-924

November 1963 uit de sterkte

Sperwer UAV (Unmanned Air Vehicle)

Eenmotorig onbemand verkenningsvliegtuig

Update 12 juni 2005

Het blijkt dat deze voor de Koninklijke Landmacht gebruikte Franse onbemande verkenningsvliegtuigen zijn geregistreerd door de luchtvaartautoriteit KLu (LAKLu).

Omdat er geen KL luchtvaartautoriteit bestaat moest de KL voor haar luchtvaartuigsysteem worden ondergebracht. Dit is dus gebeurd bij de LAKLu. Met andere woorden: de vliegactiviteiten van de KL staan onder toezicht van de Luchtvaartautoriteit KLu (dus niet de KLu, een saillant verschil)!

Vandaar dat ik alsnog een overzicht van deze "vliegtuigen" hierbij weergeef. De kans dat je zo'n toestel op een vliegveld ziet binnenkomen is echter wel heel klein !

 

 

Regic/n

Datum in

 

Datum uit

 

 

Z-051

051

mrt

2001

1480

 

 

Z-051 (KL)

Z-052

052

okt

2000

1481

 

 

Z-052 (KL)

Z-053

053

mrt

2001

1482

 

 

Z-053 (KL)

Z-054

054

okt

2000

1483

 

 

Z-054 (KL)

Z-055

055

dec

2000

1484

 

 

Z-055 (KL)

Z-056

056

dec

2000

1485

 

 

Z-056 (KL)

Z-057

057

dec

2000

1486

 

 

Z-057 (KL)

Z-058

058

dec

2000

1487

 

 

Z-058 (KL)

Z-059

059

dec

2000

1488

 

 

Z-059 (KL)

Z-060

060

feb

2001

1489

 

 

Z-060 (KL)

Z-061

061

feb

2001

1490

 

 

Z-061 (KL)

Z-062

062

dec

2000

1491

 

 

Z-062 (KL)

Z-063

063

feb

2001

1492

 

 

Z-063 (KL)

Z-064

064

feb

2001

1493

 

 

Z-064 (KL)

Z-065

065

okt

2000

1494

 

 

Z-065 (KL)

Z-066

066

feb

2001

1495

 

 

Z-066 (KL)

Z-067

067

feb

2001

1496

 

 

Z-067 (KL), "galactica"

Z-068

068

okt

2000

1497

 

 

Z-068 (KL)

Z-069

069

feb

2001

1498

 

 

Z-069 (KL)

Z-070

070

feb

2001

1499

 

 

Z-070 (KL)

Z-071

071

mrt

2001

1500

 

 

Z-071 (KL)

Z-072

072

feb

2001

1501

 

 

Z-072 (KL)

Z-073

073

mrt

2001

1502

 

 

Z-073 (KL)

Z-074

074

mei

2001

1503

 

 

Z-074 (KL)

Z-075

075

mei

2001

1504

 

 

Z-075 (KL) instructiedoeleinden

Z-076

076

mei

2001

1505

jun

2003

Z-076 (KL)

 

 

 

 

30

jun

2003

Ongeval

Z-077

077

mei

2001

1506

 

 

Z-077 (KL)

Z-078

078

mei

2001

1507

 

 

Z-078 (KL) instructiedoeleinden

Z-079

079

mei

2001

1508

 

 

Z-079 (KL)

Z-080

080

mei

2001

1509

 

 

Z-080 (KL)

Z-081

081

mei

2001

1510

 

 

Z-081 (KL)

Z-082

082

mei

2001

1511

 

 

Z-082 (KL)

Z-083

083

jul

2001

1512

 

 

Z-083 (KL)

Z-084

084

jul

2001

1513

 

 

Z-084 (KL)

Sud Aviation Alouette II (sep 2008)

H-3

 

 

 

 

 

 

Vermoedelijk F-WIEP ipv F-BIEP

H-6

 

 

 

 

 

 

F-WIEL, H-6 etc

H-8

 

 

 

 

 

 

F-WIPC, H-8. F-WNGJ, F-BNGJ, CF-VKN, F-BRQB (SE 313B).

 

Museum kisten

 

PH-NSW

4700

F-WIPG, XN132, G-BUIV, (PH-THC), PH-NSW. De helikopter is inmiddels in Oostenrijk verkocht omdat de kist letterlijk niet in het museum paste.

Sud Aviation Alouette III

Laatste update : 29 oktober 2004

 

A-236

 

 

 

Ongevalsdatum is 28 augustus 1975

A-246

 

 

 

Bestemd voor Heli Network Int. 

A-253

 

 

 

Voor Heli Secours Assistance, wacht op tekenen contract

A-254

 

 

 

(†)

A-260

 

 

 

Naar De Kooy voor ROC

A-261

 

 

 

Naar VTOC "Fokker" op Schiphol Oost

A-267

 

 

 

Bij Orange Aviomodelli Industrial Park, Orange

A-274

 

 

 

Datum ongeval was 2 maart 1967 (Seedorf, Duitsland)

A-301

 

 

 

Is inmiddels van een nieuw, donkerblauw, kleurenschema voorzien met witte registratie. (Eindelijk weer leesbare Alouette's ! )

A-382

jul

1966

 

 

A-414

 

 

 

In de collectie van het Musee de l'Aviation Légere van de Franse Landmacht te Dax

A-514

 

 

 

A-514. geheel wit (standby Joegoslavië).SE-JCP, N155RA

A-522

 

 

 

Naar VTOC "Fokker" op Schiphol Oost

A-543

 

 

 

Ongevalsdatum was 20 maart 1984

H-67, H-75 en H-81

De afscheidsvlucht van de SAR heli's vond plaats op 18 maart 1994 niet 1993

Taylorcraft Auster A.O.P. Mk.III

De Austers in Indië hadden eigenlijk ook opgenomen moeten worden omdat deze van de LSK waren. Ik zal deze toestellen vermelden in het ML-KNIL-boekje dat in 2008 gaat verschijnen.

 

R-1

 

De registratie staat onterecht vermeld. (NS952 is letterlijk afkomstig van het ongevalsrapport, maar moet natuurlijk NJ952 zijn...)

R-5

 

Ongeval staat onterecht vermeld, het is wel gebeurd, maar de Auster is daarna opgeknapt en weer gewoon ingezet bij de LSK

R-7

 

Schrap "R-7/R-19". Naar het Museum te Deelen ter restauratie

R-11

 

MZ236, MZ236 (LSK), "N", R-11, 8A-13, PH-NGH, "R-55", "R-5" (ook MLM), MZ236 "N", "44-S", "MZ136"

Nepregistraties

 

"R-5"

 

Zie R-11

"R-55"

 

Zie R-11

Vickers-Supermarine Spitfire

Karel Bos heeft zijn ex-Ierse Tweezits Spitfire om laten schilderen als de LSK "H-98". Uiteraard is dit niet de originele H-98 !

De Spitfires in Indië hadden eigenlijk ook opgenomen moeten worden omdat deze van de LSK waren. Ik zal deze toestellen vermelden in het ML-KNIL-boekje dat in 2008 gaat verschijnen.

 

H-1

 

MJ143 (RAF), OU-.., LZ-.., H-1, 3W-1, H-1 is de juiste volgorde

H-7

 

3W-7

H-99

 

BS147 (RAF), BS147 (USAAF), BS147 (RAF), H-99, 3W-22, H-99. PH-NFN. 4mei1957, ongeval Texel, buiklanding, gesloopt

Foutiefe registratie

 

"P7891"

 

Moet zijn "P7981"

"3W-F"

6S-672268  

Voormalig Indiaase Spitfire LF.XIVc. Aanwezig in het Museum te Overloon in RAF/LSK-kleuren als "NH649/3W-F'"

Replica (Plastic) Spitfires

 

"3W-S"

 

Crash 1940-1945 Museum, Lisserbroek als "EP947/3W-S"

"3W-V"

 

Vliegbasis Leeuwarden als "MJ964/3W-V"

"EP947"

 

Zie "3W-S"

"N"

 

In het Museum te Deelen is een goed nagebouwde cockpitsectie te zien. Deze is ook af en toe op evenementen te aanschouwen, maar de sectie is (helaas) niet afkomstig van een echte Spitfire.

Afkortingen (top)

CGS

Chef Generale Staf

CLS

Chef Luchtmacht Staf

IRAN

Inspect and Repair As Necessary

NBC

Nucleair, Biologisch en Chemisch

 

 

Credits (top)

 

Personen

 

 

Arjan ter Avest

 

Guus F. van Oorschot

Ron Beetsma

Benno Goethals

Bram Risseeuw

Peter Boer

Gerrit van der Ham

Henk Talen -Documentatiegroep Volkel

Tom Bouwmeester

Joris Heeren

René L. Uijthoven

Daniel Brackx

De heer Hinze

Hendrik van der Veen

Herman van Bruggen

(Centraal Archieven Depot)

Jeroen Jonkers - Spotting Group Volkel

Bart van der Veere

Familie Cornelissen

Peter van Kaathoven

Peter Vercruijsse

Herman Dekker

Cees kornaat

Hans van der Vlist

Hans Engels

Frank Kramer

Johan van der Wei

Nico Geldhof

Rob van der Kruyck (Sectie Luchtmacht Historie)

Aart van der Wijk

A.J.G. Gerritsen

James Mac Gillavry (MLA)

 Luc Witteman

 

 

 

Organisaties

 

 

Airnieuws

APG (Aviation Press Groningen)

Eindhoven Welschap Aviation Society

Aviation Group Leeuwarden

GEAS (Groningen Eelde Aviation Spotters)

Gilze Rijen Aviation Society

Scramble

Spotting Group Volkel

 

Boeken (top)

Titel

Schrijver

ISBN

Jaar

Uitgever

Turkish Military Aircraft since 1912

Ole Nikolajsen

 

2005

Scramble

United States Air Forces Directory 2004/05

Ken Wardle

 

 

Mach III publ

World Air Forces Directory 2004/05

Ian Carroll

 

 

Mach III publ

Wrecks & Relics

 

 

 

MCP

Serietitels (top)

 Serie

NR

Titel

Schrijver

ISBN

Jaar

Uitgever

ALKENREEKS

71

Onze Koninklijke Luchtmacht

Klaauw, B. van der

 

1963

Alk, de

ALKENREEKS

181

Onze Koninklijke Luchtmacht 1

Jong, A.P. de

 

 

Alk, de

ALKENREEKS

182

Onze Koninklijke Luchtmacht 2

Jong, A.P. de

 

 

Alk, de

ALKENREEKS

183

Onze Koninklijke Luchtmacht 3

Jong, A.P. de

 

1969

Alk, de

ALKENREEKS

653

Onze Koninklijke Luchtmacht

Jong, A.P. de

9 0601 3653 5

 

Alk, de

ALKENREEKS

716

Koninklijke Luchtmacht

Jong, A.P. de

9 0601 3716 7

1978

Alk, de

BROCHURE

03

Gevechtsvliegtuigen voor de KLu

Starink, D.

 

1991

Defensie

BROCHURE

07

Lichtblauw op de Veluwe (Vliegbasis Deelen)

Peters, M.E.

9 0736 9611 9

1997

Defensie

BROCHURE

10

50 Jaar Luchtmachtraad (Lumara) 1949 - 1999

Janssen, J.A.M.M.

9 0736 9615 1

1999

Defensie

BROCHURE

11

De Koninklijke Luchtmacht in de West, 336 sqn

Janssen & de Winter

9 0736 9617 8

2000

Defensie

BROCHURE

12

Luchtmacht Opgebouwd, de

Starink, D.

9 0736 9619 6

2001

Defensie

BROCHURE

14

6 ARVA Squadron in Nederlands-Indie

Burgers, G.J.

9 0736 9620 8

2003

Defensie

EUROPESE BIBLI0

 

65 jaar Militaire Luchtvaart in Nederland

Hooftman, Hugo

 

 

Europese Bib

MILITARY AV SRS

 

Dutch Military Aviation 1945 - 1978

Jackson, P.A.

0 9045 9711 3

1978

Mcp

VLIEGEND IN NED

01

Republic F-84F Thunderstreak

Hiltermann, Gijs

9 0715 5302 7

1986

Flash

VLIEGEND IN NED

02

Lockheed F-104G Starfighter

Zeeuw, Ton van der

9 0715 5303 5

1987

Flash

VLIEGEND IN NED

03

Lockheed T-33 'T-Bird'

Hiltermann, Gijs

9 0715 5304 3

1988

Flash

VLIEGEND IN NED

04

Hawker Hunter

Horsthuis, Jaap

9 0715 5309 4

1990

Flash

VLIEGEND IN NED

Spc

F-16 Fighting Falcon

Joris Janssen Lok

9 0715 5307 8

1989

Flash

 Folders (top)

 TITEL

SCHR

JAAR

UITG

299 Squadron Tactical Helicopter Group Gilze-Rijen Air Base

 

 

KLu

315 squadron

 

1996

KLu

315 Squadron 30 jaar Programma, 17 september 1982

 

1982

KLu

315 squadron Koninklijke Luchtmacht

 

1993

KLU 315

60 Jaar Luchtmacht

Diverse

1973

KLu

75 Jaar op Vleugels

 

1988

KLu

Begin bij de Basis - Koninklijke Luchtmacht

 

 

KLu

Geschiedenis van de Koninklijke Luchtmacht in Jaartallen

 

1979

KLu

In Dienst bij de Koninklijke Luchtmacht

 

1964

KLu

KLU 75, 1913-1988, 75 jaar Nederlandse Luchtmacht

 

1988

KLu

Koninklijke Luchtmacht onderscheidt Zich, de

 

 

KLu

Luchtmacht, het Jongste Wapen van onze Strijdmacht, de

 

1949

KLu

Programma voor de Veteranendagen van de KLu 2000

Kauffman

2000

SLH

Programma voor de Veteranendagen van de KLu 2001

Kauffman

2001

SLH

Programma voor de Veteranendagen van de KLu 2002

Kauffman

2002

SLH

Programma voor de Veteranendagen van de KLu 2003

Kauffman

2003

SLH

Ready for Take Off - Koninklijke Luchtmacht

 

 

KLu

Royal Netherlands Air Force

 

1992

KLu

 

Militaire Luchtvaartuigregister

Inmiddels zijn alle inschrijfnummers van de vliegtuigen die op dit moment in dienst zijn bij de Koninklijke Luchtmacht bekend !

In de nabije toekomst wil ik een zo volledig mogelijk overzicht publiceren, maar er zijn nog een aantal oude nummers ook bij de Luchtmacht zelf nog onbekend.

Met name naar de BvI/BvL-nummers van een enkele Tiger Moth wordt nog gezocht. Mocht iemand hier meer over weten dan houd ik me aanbevolen !

De volgende BvI/BvL nummers zijn nog onbekend of staan ter discussie;

 

MLR

REF

MLR

REF

MLR

REF

MLR

REF

218

X-0025

803

X-0099

900

X-0108

1149

X-0135

266

X-0026

804

X-0100

916

X-0109

1436

X-0136

628

X-0076

805

X-0101

1146

X-0133

667

X-0080

806

X-0102

1147

X-0134

864 t/m 875

leveren problemen cq tegenstrijdigheden op

1040, 1041 en 1044

worden weergegeven voor NF-5's (ik heb kopiën van de BvL's) maar ook de Bolkows B-38, B-39 en B-41...

 

Home

 

Meer aanvullingen en correcties zijn van harte welkom !

coen@flash-aviation.nl

 

 

 Flash Luchtvaart Winkel

Flash Aviation Shop

http://www.flash-aviation.nl